26 april 2012

Blekning och Askorbinsyra


Att vara blond är inte bara snyggt, det är också jävligt krångligt innan resultatet blir som man vill.
När jag bleker håret blir det aldrig bra, det blir alltid olika nyanser av vitt och pissgult. Nu har jag hittat en skaplig blekning som jag kommer hålla mig till, den är bra men det blir ändå gult på vissa ställen. Då är askorbinsyra skitbra, syran tar bort alla gula nyanser/skiftningar på en gång.
Jag brukar blanda en halv påse med vatten i en sprayflaska, sprayar in allt i torrt hår och väntar några minuter (vet inte om resultatet blir bättre ju längre man har i det). Sedan sköljer jag ur det och tvättar som vanligt, då är allt gult borta och jag är blond/vithårig igen. Silverschampo är ju också ett måste förstås.
Vi har egen brunn och vattnet innehåller ganska mycket järn så jag måste göra detta ganska ofta eftersom håret tar åt sig från järnet i vattnet.
Denna blekning har blivit min nya favorit:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, hoppas du kommer tillbaka :)