2 november 2012

Ancestry

Jag har länge funderat på att forska lite i min släkt, jag anmälde mig till en kurs i Sala för någon månad sedan men fick tyvärr ett brev om att kursen blev inställd eftersom det var för få sökande. Kanske kommer jag att söka igen, då både till Sala och Västerås, jag skall kika vad det finns för alternativ. Men i alla fall har jag startat mitt släktträd hos ancestry.se så länge, jag har inte kommit så långt än men min mamma har varit till hjälp i dag med en del frågor från hennes sida av släkten och i morgon kommer min pappa att svara på en del frågor, efter att han har pratat med farmor.
Jag googlade på släktforskning och hamnade på Ancestry, det verkar inte vara den ultimata sidan så jag skall leta vidare efter någon bättre. Men vad jag har förstått så kostar de flesta sajter pengar för att man skall få ut så mycket information som möjligt. Men Riksarkivet, kyrkböcker och andra sidor finns ju för information så det får duga så länge.

Något annat jag skulle vilja forska i är vårt hus, det är så pass gammalt att det bör finnas en hel del history. Någon borde ju ha dött i huset.. Ibland när jag och Mr. Engström ligger i sängen på kvällarna brukar jag fråga honom om han hör de skrapande ljuden från de döda barnen på vinden.. Jag tänker mig att de hänger i snaror i taket och deras fötter skrapar i golvet (rakt ovanför vår sängkammare), han blir livrädd den stackaren och ber mig hålla käften, haha.. (jag vet, jag är helt sjuk i huvudet) men jag tycker om att skrämma upp mig lite. Men jag skall inte forska i vårt hus, det har jag lovat min man, för som läget är nu vill vi bo kvar här ett tag till.

5 kommentarer:

  1. Skäm inte upp gubben då kanske han skaffar en lägenhet i V-ås i veckorna

    SvaraRadera
  2. Spännande! Jag har också börjat lite på amatörnivå. Fick tips på Min släkt något program kostar också dock inte lila hutlöst som Anvetet iaf för mig som lär ha över världen. Har inte hunnit kolla upp det billigare alternativet. Kan vi inte ses någon dag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, vi kan väl planera in en dag nästa vecka, jag kan vilken dag som helst.

      Radera
  3. hahaha... ja lite skrapljud och det första man tänker på är döda barn som hänger på vinden! haha, Du är söt du.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, hoppas du kommer tillbaka :)