25 maj 2016

Gravidlista

När blir du mamma?
Den 26 juli är det dags enligt IVF-kliniken, enligt RUL är det dags den 27 juli. (Man flyttar aldrig en IVF-graviditet, oavsett vad RUL säger.) Jag hoppas att hon kommer tidigare, vill i alla fall inte gå in i augusti!

Var graviditeten planerad?
Ja, i allra högsta grad eftersom vi gjorde IVF. Vi lyckades på första sprutomgången, återföring nr 3 blev ett utomkvedshavandeskap och återföring nr 4 gick galant :)

När berättade du om graviditeten?
Jag hade en privat IVF-blogg där mina nära och kära var inbjudna, även vissa vänner och bekanta så dom fick ju veta på en gång.
Allmänheten fick veta runt vecka 11-12, jag kunde inte hålla mig längre och vi hade ju sett lillan redan tre gånger på ultraljud så det kändes "säkert".

Hur många barn vill du ha?
Vet ärligt talat inte, ibland bara ett men ibland två. Men jag tror inte jag orkar gå igenom hela IVF-karusellen igen. Nu gick det ju skapligt smidigt och snabbt för oss men ruvarperioderna var hemska, usch så mycket känslor, hopp och förtvivlan det var! Och jag var en testnarkoman så jag testade hela tiden, vet inte hur mycket cash som gick åt på gravtest.. Mr. Engström skulle bara veta, haha...

Har du oroat dig mycket under graviditeten?
Jo men det har jag, det blir nog så efter allt vi gått igenom.
När jag plussade förra sommaren och fick mitt andra utomkvedshavande så visste jag ju att ett till får jag inte (eftersom båda äggledarna är bortopererade) så då började jag nojja om missfall istället.. Och när vi var i Thailand i vecka 8-9 och jag blödde ut en stor klump, då trodde vi att det var missfall men det var det inte, vi uppsökte läkare där och fick se lillan och ett tickande hjärta, tack och lov!
Och efter vecka 17 när jag först kände fosterrörelser så oroas jag av minskade rörelser.. Senaste tiden har jag varit orolig för havandeskapsförgiftning men det är jag inte längre.
Nu är jag mest orolig för att jag skall börja läcka fostervatten..

Hur har graviditeten känts hittills?
Det har känts bra, nästan lite för bra. Det är nu dom senaste veckorna som jag tycker det börjar bli jobbigt. Jag är inte så stor men det är jobbigt i alla fall. Haft problem med smärta revbenen, en inflammation enligt läkaren men det tror jag inte på eftersom det senare gick över på andra sidan. Också haft väldigt ont i rygg- och svank emellanåt, främst när jag varit i skolan och suttit still mycket på osköna stolar.
Att känna lillans rörelser i magen kan vara det underbaraste jag upplevt, kommer på mig själv att le nästan varje gång jag känner henne, så fucking härligt är det!

Gillar du att vara gravid?
Absolut gör jag det men blir det ingen mer graviditet så kommer jag inte sörja för det.

Skall ni ta reda på vilket kön det är?
Det fick vi veta på RUL, en liten flicka. Precis som både jag och Mr. Engström hoppades lite extra på :)

Har ni bestämt namn sedan innan?
Vi hade två tjejnamn på listan och vi bestämde oss väldigt tidigt för vilket det skulle bli. Killnamn hade vi inga särskilda, Mr. Engström hade ett förslag men som inte kändes helt hundra för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, hoppas du kommer tillbaka :)